Hoeveel moeite heb je nodig om op een e-bike te rijden?

Als je een beginneling bent, is dat genoeg. Doorgaans voegt het hoogste ondersteuningsniveau ongeveer 250% ondersteuning van de motor toe aan uw eigen inspanningen.

Hoeveel moeite heb je nodig om op een e-bike te rijden?

Als je een beginneling bent, is dat genoeg. Doorgaans voegt het hoogste ondersteuningsniveau ongeveer 250% ondersteuning van de motor toe aan uw eigen inspanningen. Als je een beginner bent, is dat genoeg om starts en heuvels gemakkelijker te maken en om je aan het rollen te houden. Eerder daagden we fietscoach en eliterijder Tom Bell uit om te zien hoe hard hij kon rijden op een elektrische mountainbike.

Hoewel hij zijn maximale hartslag van 208 bpm niet helemaal bereikte, bleek een rit tot 198 slagen per minuut dat hij geen gratis rit kreeg. Dat is een conclusie die wordt bevestigd door een ander onderzoek, waarin werd gekeken naar de rijpatronen van 10.000 gebruikers van e-bikes en niet-e-bikes in zeven steden in Europa. Het bleek dat e-bike-gebruikers langere ritten maakten, dus hun toename in fysieke activiteit was vergelijkbaar met die van gewone fietsers. Bell wijst er ook op dat e-bikers vaak een tempo aanhouden dat hoger is dan de 25 km/u waarbij de assistentie moet stoppen (in het VK, de EU en Australië).

Yates is niet de enige voormalige profs die op een e-bike stappen. Brian Robinson, de eerste Brit die de Tour de France eindigde in 1955, en de eerste die een etappe won (één etappewinst in elk van de edities van 1958 en 1959), rijdt op 91-jarige leeftijd een Ribble Hybrid AL e. Door een e-bike te kopen, kunnen atleten vaker en grotere afstanden rijden. De meeste mensen merken dat hun wekelijkse rijtijden toenemen naarmate fietsen makkelijker en leuker wordt.

Met de verschillende e-bike-modi kun je je trainingen flexibel houden en geleidelijk je snelheid, bereik en algehele prestaties verbeteren. Over het algemeen kan een elektrische fiets zoveel moeite kosten als je wilt. Sommige fietsen zijn zelfs voorzien van motoren die via het gaspedaal toegankelijk zijn, waardoor ze meer een scooter of motorfiets zijn dan een traditionele fiets. Ondertussen kunnen elektrische fietsen ook mensen helpen om te rijden die anders vanwege gezondheidsproblemen niet in staat zouden zijn om te rijden, vooral gezien het vermogen van e-bikes om verschillende niveaus van ondersteuning te bieden en zo een fietser in staat te stellen zijn inspanningsniveau beter te beheren, niet in de laatste plaats tijdens het klimmen.

Elektrische fietsen kunnen rijders ook helpen langer buiten te blijven en op hun beurt vaker te rijden, volgens Bell. Als je net met de fiets begint te pendelen, kan tien kilometer fietsen een grote fysieke uitdaging zijn, maar met een elektrische fiets is de rit beheersbaar en eerlijk gezegd heel leuk. Omdat fitnessverbeteringen nauw verband houden met de rijfrequentie en de afgelegde afstand, betekent dit dat e-bike-rijders de fitnessverbeteringen van niet-e-bikers kunnen evenaren of overtreffen. Een uitdagende rit kan net zo vermoeiend zijn op een e-bike, vooral als je met je elektrische fiets langer hebt kunnen rijden dan normaal.

Veel voorstanders van fietsen geloven dat elektrische fietsen deze trend kunnen veranderen en meer Amerikanen kunnen aanmoedigen om naar het werk of naar school te rijden. Een elektrische fiets helpt je om te blijven rijden en om op de hoogte te blijven van fittere fietsers als je ook gezondheidsproblemen hebt. Met andere woorden, ze waren hard aan het werk, zelfs als de elektrische fiets de top uit de rit haalde. De extra ondersteuning die beschikbaar is om de heuvels te beklimmen, betekent dat een e-bike-rijder waarschijnlijk beter in vorm op de top komt dan iemand die zonder hulp dezelfde heuvel beklimt.

Dat kan, als je goed rijdt, volgens een pragmatisch nieuw onderzoek waarin de fysiologische effecten van e-bikes en gewone racefietsen tijdens een gesimuleerd woon-werkverkeer worden vergeleken. Kortom, elektrische fietsen kunnen fitnessvoordelen bieden voor ervaren ruiters en voor degenen die anders zouden worden afgeschrikt door fietsen. Een trapondersteuningssysteem voegt proportioneel kracht toe aan elke slag, zodat je met evenveel menselijke inspanning verder kunt rijden dan op een conventionele fiets. Omdat e-bikes meestal uw totale inspanningsniveau verlagen, zou u echter vaker moeten kunnen rijden, en vaker rijden zal helpen om uw conditie op lange termijn te verbeteren.

Hun motoren versnellen je trapgedrag als dat nodig is of, met sommige elektrische fietsen, doen ze het trappen voor je, waardoor het beklimmen van heuvels of lange afstanden minder belastend en ontmoedigend wordt dan dezelfde rit op een gewone fiets.